четверг, 11 июня 2015 г.

Досвід роботи педагогічного колективу Мелітопольської гімназії № 10 з реалізації методичної проблеми міста



Досвід роботи педагогічного колективу Мелітопольської гімназії № 10
з реалізації методичної проблеми міста
«Управління розвитком компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу в умовах інноваційного розвитку освітнього закладу»
за період з 2011 по 2015 роки
  


       Методична робота в Мелітопольській гімназії № 10 спрямована на розв’язання широкого кола проблем, пов’язаних із упровадженням інноваційних освітніх технологій, планів забезпечення організаційних умов для безперервного фахового вдосконалення кваліфікації педагогічних кадрів, створення умов для формування компетентної особистості через особистісно зорієнтований підхід до кожного учасника навчально-виховного процесу.
Проблемна тема гімназії – це стержень, якому підпорядкована вся методична діяльність. Зміст методичної роботи завжди тісно пов'язаний з методичною проблемою, яку обирає колектив для науково-методичної розробки.

У минулому році закінчилась робота нашого педагогічного колективу над методичною проблемою «Управління процесом формування компетентної особистості на основі особистісно – орієнтованого підходу та принципів педагогічної творчості».
Наша проблемна тема, звичайно ж, виходила з методичної проблеми міста «Управління розвитком компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу в умовах інноваційного розвитку освітнього закладу».
Тісно переплітаючись між собою, перекликаючись у різноманітних аспектах діяльності робота над проблемою була спрямована на виконання основних завдань:
-         забезпечення функціонування гімназії як цілісної соціально-педагогічної системи для створення життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв`язувати проблеми;
-         розвиток ініціативи, активності, позитивного ставлення до шкільних нововведень шляхом реального стимулювання педагогічної діяльності;
-         формування всебічно розвиненої особистості, уміння вчитися протягом усього життя;
     Аналізуючи стан справ у гімназії, порівнюючи його з потребами часу, розвитком педагогічної науки, методичними рекомендаціями методичного кабінету управління освіти, ми дійшли висновку, що проблема компетентно-орієнтованого навчання є нагальною та актуальною.
Кожний етап роботи над проблемною темою - це сходинка до поліпшення умов, змісту освіти в нашому навчальному закладі, запровадження сучасних технологій навчання, пошук нових методик викладання, впровадження передового педагогічного досвіду та перевірка його ефективності. Кожний етап це позиція гімназії на шляху розвитку та вдосконалення.
       Робота над проблемною темою міста, завдання, на виконання яких спрямована робота нашого навчального закладу, дали нам змогу прогнозувати очікувані результати, а саме:
-         системне впровадження технологій компетентнісного підходу в навчання та виховання особистості;
-         створення системи взаємодії педагогів, батьків, учнів з формування ключових компетенцій учнів;
-         підвищення рівня професійної компетентності вчителя, а саме:
зростання компетентності;
підвищення рівня культури;
конструктивне сприйняття нових ідей;
практичне використання технологій компетентнісного навчання;
самоаналіз власної діяльності;
  -   позитивна динаміка рівня навчальних досягнень учнів, рівня вихованості;
  - підготовка випускника гімназії до самостійного життя, одержання подальшої освіти у ВНЗ.
     Робота над методичною проблемою міста чітко простежується у діяльності педагогічної ради – головного органу роботи гімназії. Тематика і форми проведення педрад визначаються методичною проблемою та відповідають таким вимогам: актуальність, науковість, педагогічна діяльність та перспективність.
  Отже, шляхи реалізації проблемної теми через педради:
2010 – 2011 н.р.
 «Компетентності особистісного розвитку»
 «Формування успішної особистості засобами нових інформаційних технологій»
 2011-2012 н.р.
 «Сучасні освітні технології - у навчально-виховний  процес»
 «Виховання особистості, зорієнтованої на досягнення життєвого та професійного успіху»
2012-2013 н.р.
 «Сучасний урок – спільна творчість учителя та учнів»
 «Від творчого вчителя до творчого учня»
2013-2014 н.р.
«Інноваційні технології упровадження ефективного педагогічного досвіду»
«Особистісно-орієнтована система навчання та її вплив на розвиток творчих  здібностей дитини»
 2014-2015 н.р.
 «Розвиток професійної компетентності педагогів»
 «Сучасний урок – основа ефективної та якісної освіти»
 «Управління інноваційною діяльністю в межах реалізації національної програми виховання учнів»
      Отже, аналізуючи тематику педрад з реалізації методичної проблеми міста, можна зробити висновок, що педагоги приділили увагу професійній компетентності вчителя, його ролі у формуванні ключових компетентностей учнів.
     У грудні 2014 року на педагогічній раді «Розвиток професійної компетентності педагога» у результаті обговорення члени педагогічного колективу дійшли висновку, що накопичили достатній досвід з впровадження технологій компетентнісно - орієнтованого навчання та виховання особистості і вирішили продовжувати практичну реалізацію набутого досвіду на більш досконалому рівні.
      Серед колективних форм методичної роботи особливе місце відводиться семінарам. Основна мета семінарів – активізація самоосвітньої роботи вчителів у ході навчання, вивчення літератури, застосування отриманих знань на практиці, розвиток здібностей до практичного аналізу, впровадження ППД.
      З метою реалізації методичної проблеми міста «Управління розвитком компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу в умовах інноваційного розвитку освітнього закладу» за період з 2011-2015 роки було проведено наступні семінари:
2010-2011 н.р.
 «Формування професійно-педагогічного іміджу вчителя»
 «Психолого-педагогічна технологія «Створення ситуації успіху»
2011-2012 н.р.
 «Розвиток креативності учнів та педагогів»
 «Грані педагогічної майстерності»
 «Психологічний та соціальний супровід навчально-виховного процесу»
2012-2013 н.р.
 «Інновації в освіті – їх вплив на успішність учнів»
 «Психологічна компетентність та професійна діяльність вчителя»
2013-2014 н.р.
 «Професійна компетентність педагога, як одна із умов його успішної професійної діяльності»
 «Інновації - вимоги часу»
 «Профілактика професійного  вигорання.  Арт-терапія»
2014-2015 н.р.
 «Інновації. Освітній потенціал ТРВЗ – сучасної технології навчання творчості»
 «Тренінг позитивного мислення для педагогів «Чарівний світ»
Обов`язковим  елементом проведення таких семінарів є практичні заняття – тренінги. Перевага віддавалась активним формам співпраці: розв’язанню педагогічних задач, проблемних ситуацій, методичним знахідкам, діловим продуктивним іграм.
Підсумкам роботи семінарів був випуск пам`яток, буклетів, методичних рекомендацій, презентацій, які сприяли підвищенню професійної майстерності, а також попереджають можливі помилки та корегують роботу педагогів.
    Виконуючи завдання, які спрямовані на розв`язання методичної проблеми,
на базі гімназії постійно проводяться заходи міського рівня:
2010-2011 н.р.
 Міський семінар для ЗД з НВР «Ефективне використання ІКТ у навчально- виховній діяльності закладів освіти»
2011-2012 н.р.
 Міський семінар для школи резерву керівних кадрів з проблеми `«Інноваційна управлінська діяльність керівника навчального закладу»
 Засідання міської методичної ради на базі гімназії з питання «Організація роботи педагогічного колективу гімназії № 10 над проблемною темою»
2012-2013 н.р.
Міський семінар для директорів навчальних закладів у рамках атестаційної експертизи Мелітопольської гімназії №10
 Методична оперативка з педагогами ЗОШ № 1 з обміну досвідом роботи в пілотному проекті «Відкритий світ»
2013-2014 н.р.
 Міський семінар для ЗД з ВР, педагогів-організаторів «Виховання особистості гімназиста, зорієнтованої на досягнення життєвого та професійного успіху»
2014-2015 н.р.
Міський семінар для ЗД з НМР «Формування компетентної обдарованої особистості у полі інноваційної діяльності навчального закладу»
     Таким чином, проведення міських семінарів стимулювало творчий педагогічний пошук колективу гімназії, сприяло широкому обміну досвідом роботи з колегами.
      Робота ШМО є домінуючою формою групової методичної роботи.
Головним у роботі ШМО є робота над проблемною темою гімназії, міста, організація самоосвітньої діяльності вчителів, надання адресної допомоги.
 На базі гімназії № 10 постійно проводяться ПДС вчителів-предметників.
2011-2012 н.р.
ШМО вчителів англійської мови провели семінар з проблеми «Технології формування мовної компетенції», в рамках якого вчитель-методист Акулова С.В. організувала майстер-клас «Використання мультимедійної дошки на уроках англійської мови».
ШМО вчителів української мови провели семінар з проблеми «Технологія гендерної літературної освіти у сучасній школі».
2012-2013 н.р.
ШМО вчителів математики провели семінар з проблеми «Використання ІКТ при формуванні навчальних компетентностей учнів з математики».
ШМО вчителів російської мови провели семінар з проблеми «Діяльнісний підхід до навчання».
Для вчителів біології - слухачів курсів підвищення кваліфікації ШМО вчителів природничих наук провели семінар, в рамках якого пройшов майстер – клас вчителя біології Ломовцевої О.В. «Практичне використання мультимедійної дошки на уроках біології».

2013-2014 н.р.
Міський семінар для вчителів англійської мови «Інтерактивні методи навчання іноземних мов з використанням мультимедійної дошки», в рамках якого пройшов майстер-клас вчителя - методиста Акулової  С.В. «Практичне використання мультимедійної дошки на уроках англійської мови».
На базі гімназії № 10 було проведено засідання:
ММО вчителів хімії
ММО вчителів історії
2014-2015 н.р.
Семінар для вчителів хімії - слухачів курсів підвищення кваліфікації, в рамках якого пройшов майстер-клас «старшого учителя» Ломовцевої О.В.
з питання використання інтерактивних технологій на уроках хімії.
Засідання міської школи молодого вчителя інформатики
(керівник Маніта Т.В.)
    Отже, співпраця з міськими методичними структурами, проведення семінарів, форми проведення засідань ШМО і зміст питань для обговорення відповідали загальній тенденції методичної роботи: максимальна дієвість, практичність, значущість.
Як результат роботи – підвищення професійної компетентності педагогів, розвиток учнів,  перемоги у конкурсах, олімпіадах, конкурсах науково-дослідницьких робіт МАН, фестивалях, турнірах.
     Робота з обдарованими та здібними учнями є одним із пріоритетних напрямків роботи гімназії. Моніторинг результатів роботи з обдарованими учнями свідчить, що в гімназії протягом 5 останніх років є тенденція до зростання кількості учнів, які є переможцями олімпіад, інтелектуальних змагань, конкурсів. А це і є вагомий результат роботи педагогічного колективу.
    Практичний психолог гімназії Пижик Г.Г. розробила авторську корекційну програму особистісного розвитку обдарованих учнів «Шлях до успіху», яку з 2010 р. педагогічний колектив активно впроваджує в навчально-виховний процес та має позитивний результат роботи.
    Система підвищення професіоналізму педагогічного колективу – це цілісний комплекс взаємопов’язаних і взаємозумовлених компонентів.
Вона передбачає підвищення кваліфікації вчителів, атестацію, самоосвітню діяльність, індивідуальну робота вчителя над методичною темою.
Індивідуальні теми педагогів споріднені із проблемною темою гімназії, міста та відповідають рівню професійного розвитку педагога.
     Самоосвітня діяльність – один із індикаторів педагогічної компетентності вчителя. Аналіз самоосвітньої діяльності педагога свідчить про те, що педагоги розуміють основне завдання сучасної освіти – формування творчої інтелектуально розвиненої особистості. Творчі наробки вчителів, матеріали з досвіду роботи, моніторинг навчальних досягнень учнів накопичується в особистих портфоліо вчителів, електронних портфоліо, методичних папках, на власних блогах. Все це дозволяє спостерігати динаміку професійної майстерності педагогів.
      Ефективною формою роботи педагогічного колективу є робота творчих та динамічних груп, які працюють над певною педагогічною проблемою, технологією. Також педагоги гімназії є членами міських творчих груп.      Вчитель математики Бернацька Н.Ю. працювала у складі обласної творчої групи по створенню навчального посібника «Електронний навчальний посібник для підготовки ДПА з математики в основній школі», матеріали якого були використані у проекті «Школа сучасних знань» (2013-2014 н.р.).
Вчителі англійської мови, під керівництвом вчителя-методиста Акулової С.В., розробили адаптовану програму поглибленого вивчення англійської мови, починаючи з 8-го класу, на основі програми для вивчення англійської мови для спецшкіл. Програму затверджено методичною радою ЗОІППО.
       Майстер-клас є однією з форм передачі педагогічного досвіду педагога-майстра з конкретної методичної проблеми.
Як інновація, стало постійне проведення майстер-класів вчителями-методистами гімназії Акуловою С.В., Маденовим А.П., Дятловим М.В. та старшими учителями Ломовцевою О.В., Кірсановою М.І. (у рамках семінарів та засідань міських творчих груп).
    З метою розвитку професійної компетентності вчителів та інформаційної, пізнавальної компетентності учнів педагогічний колектив гімназії брав участь у пілотному проекті «Відкритий світ» (2011-2012, 2013 р.). Вчителі розробляли електронні уроки, створювали презентації. Робота у проекті була продуктивною та мала свої переваги, бо уроки проводились в новому інноваційному руслі. Але, на жаль, у 2013 р. роботу в проекті було призупинено.
     Розвиток інформаційної компетентності педагогів гімназії спрямовано на формування інформаційно-комунікативного простору як засобу реалізації компетентнісного підходу до забезпечення якості освіти. Так, з 2012 року гімназія є опорною школою з питання «Використання ІКТ в навчально-виховному процесі». Як результат роботи у даному напрямку колектив гімназії посів I місце у міському етапі та II у обласному етапі обласного конкурсу «Школа інформаційного суспільстві».
    За період 2010-2015 років у гімназії обладнано 5 сучасних мультимедійних кабінетів, що дозволяє педагогам працювати в інноваційному режимі.
Використання інформаційних технологій дає змогу педагогам брати участь у вебінарах (Малінська Н.І.), науково-методичних семінарах в інтернет- режимі (Вольнюк І.А.), тренінгах (Бернацька Н.Ю.), онлайн - семінарах в рамках програми «Партнерство у навчанні» (Маніта Т.В.), конкурсах за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього» (Федан Н.П., Бондаренко В. О., Бернацька Н.Ю.); розроблено сайт гімназії, створено блоги вчителів – предметників (але ще недостатня кількість). Така діяльність сприяє підвищенню професійної компетентності, росту інформаційної компетентності, розвитку творчого потенціалу вчителя та учнів.
Педагогічний колектив гімназії орієнтується на особистісно-орієнтований підхід в освіті, формує компетентності, які дозволяють кожному випускнику стати успішною, життєспроможною особистістю, здатною до творчої самореалізації.
    За результатами моніторингових досліджень (2010-2011 н.р.) з вивчення діяльності гімназій, ліцеїв, колегіумів Запорізької області серед 
55 закладів за рейтингом Мелітопольська гімназія № 10 посіла 14 місце (такий потенціал навчального закладу обумовлений високим рівнем розвитку педагогічного колективу, організацією науково-дослідницької діяльності вчителів та учнів, високими показниками ЗНО).
Із переходом гімназії в режим постійного розвитку закріпилась позитивна динаміка в мотивації педагогів до самоосвіти та професійного зростання.
 На підвищення професійної майстерності педагогічного закладу спрацьовувала система заходів відповідного спрямування методичного кабінету управління освіти. Це організація участі педагогів у регіональних, міжнародних, науково-практичних конференціях:
1) «Сучасний урок у школі: теорія і практика» (2013-2014 н.р., вчитель математики Бернацька Н.Ю.)
2) «Блогосфера та можливості її використання у викладанні курсів духовно-морального спрямування» (2013-2014 н.р., вчителі Духанова І.С., Рокоча Д.О.)
3) «Актуальні проблеми функціонування мови та літератури в сучасному поліетнічному суспільстві » (2014-2015 н.р., Рокоча Д.О., вчитель англійської мови).
4) «Особливості виховної роботи з попередження торгівлі людьми у загальноосвітніх навчальних закладах» (2015 р., м. Дніпропетровськ, Пижик Г.Г., ЗД з ВР)
5) «Мій рідний край – Мелітопольщина», присвячена 100-річчю з дня народження вченого, педагога, краєзнавця Алексєєва М.О.
(2012 р., Хребтов О.І., вчитель історії)
6) «Миследіяльнісна педагогіка - парадигма сучасної освіти»
(2012 р., Маденов А.П., вчитель фізики)
7) «Менеджмент інновацій та освітнього лідерства»
(2012 р., Вольнюк І.А., директор гімназії).
8) обласний семінар – тренінг «Інноваційна діяльність навчального закладу»
(2015 р., Пижик Г.Г., ЗД з ВР)
     Отже, участь у регіональних, міжнародних, науково-практичних конференціях свідчить про високий рівень мотивації та творчої ініціативності вчителів гімназії.
Підсумки роботи педагогічного колективу над проблемною темою щорічно підводяться на загальношкільних конференціях:
2010-2011 н.р.
«Через творчість до особистості»
2011-2012 н.р.
«Соціально-психологічний клімат як ресурс освітнього середовища»


2013-2014 н.р.
«Аналіз роботи педагогічного колективу над методичною темою «Управління процесом формування компетентної особистості на основі особистісно-орієнтованого підходу та принципів педагогічної творчості»
2014-2015 н.р.
«Інновації в освіті: сучасні підходи до професійного розвитку вчителів»
      Педагоги поширюють свій досвід також через публікації у фахових журналах. Кількість публікацій за звітний період значно збільшилась
   3 до 14).
       Загалом, робота педагогічного колективу над проблемною темою міста була досить ефективною, надала можливості для подальшого розвитку професійної компетентності вчителів.
Таким чином, завдання, які були поставлені перед педагогічним колективом реалізовані, оскільки:
- здійснено системний підхід до впровадження інноваційно-педагогічних технологій з метою підвищення професійної компетентності вчителів;
- створено на основі діагностування й диференціації систему методичної роботи, яка спрямована на формування колективу педагогів, які креативно мислять; підвищення професійної компетентності й розвиток творчих можливостей учасників навчально-виховного процесу;
- поступово колектив гімназії переходить в режим інноваційного розвитку;
    Але, вважаємо, потрібне постійне вдосконалення роботи; стимулювання діяльності педагогів, які застосовують передові інноваційні технології, а також створення комфортного навчального середовища та спільного творчого пошуку педагогами й учнями шляхів і засобів формування життєвої компетентності; запровадження чіткої системи моніторингу ефективності професійного зростання.
     Отже, робота над методичною проблемою міста окреслила нову проблемну тему для педагогічного колективу гімназії у 2014-2015 н.р. «Розвиток компетентної особистості у полі інноваційної діяльності навчального закладу». Основним напрямом розвитку сьогоднішнього навчального закладу педагогічний колектив гімназії вважає пошук основних підходів до оновлення змісту освіти, упровадження новітніх технологій, які модернізують навчально-виховний процес, сприяють зростанню рівня педагогічної майстерності окремого вчителя й усього педагогічного колективу.


Директор Мелітопольської гімназії №10 _______І.А.Вольнюк


Виконавець:
Карпова Н.В., ЗД з НМР

Комментариев нет:

Отправить комментарий